Faedah Sukan kepada Remaja

Faedah Sukan kepada Remaja

Kegiatan sukan mendatangkan banyak faedah kepada remaja. Antaranya sukan dapat melahirkan remaja yang sihat, sama ada dari segi fizikal ataupun mental. Sebagai contoh, aktiviti sukan seperti berbasikal, mendaki gunung, dan bermain bola sepak akan membantu remaja untuk membina tubuh badan yang sihat, cergas, dan menarik. Hal ini dikatakan demikian kerana bersukan boleh menguatkan otot dan tulang serta menyihatkan badan dengan membakar lemak berlebihan dalam badan. Natijah daripada badan yang sihat juga akan melahirkan minda yang cerdas dan mendorong kecemerlangan dalam pelajaran.

Selain itu, remaja dapat mengisi masa lapang dengan cara yang bermanfaat. Contohnya, remaja dapat memanfaatkan masa lapang dengan melibatkan diri dalam aktiviti sukan seperti tenis, memanah, dan futsal. Remaja yang aktif dalam sukan pasti tidak akan melakukan aktiviti yang kurang bermanfaat seperti menghabiskan masa lapang dengan menonton televisyen, tidur, atau melepak di pusat beli-belah. Sebaliknya, mereka akan mengisi masa senggang mereka dengan melakukan aktiviti sukan yang digemari bersama rakan-rakan. Impaknya, remaja akan membentuk gaya hidup yang sihat dan terhindar daripada masalah sosial.

Seterusnya, aktiviti sukan juga dapat mencungkil bakat remaja. Melalui pertandingan yang diadakan pada peringkat sekolah, guru akan dapat mengesan dan mencungkil bakat terpendam remaja dalam pelbagai acara sukan seperti catur, badminton, dan olahraga. Pada masa yang sama, guru akan menggilap bakat remaja ini dengan latihan yang terancang agar mereka dapat bermain dengan baiknya semasa pertandingan dijalankan. Dengan ini, pihak sekolah dapat mencungkil bakat dan melahirkan ramai atlet yang berpotensi untuk berjaya pada peringkat yang lebih tinggi.

Di samping itu, aktiviti sukan dapat memupuk perpaduan dalam kalangan remaja. Hal ini dikatakan demikian kerana semasa bersukan semangat kekitaan dan keakraban antara rakyat berbilang kaum di negara ini dapat dipupuk. Atlet yang berada dalam pasukan yang terdiri daripada remaja yang berbeza kaum dan budaya akan bekerjasama untuk memastikan kejayaan pasukan mereka. Impaknya, sifat toleransi dan semangat kesukanan dalam kalangan remaja yang berbeza latar belakang dapat dipupuk dan perpaduan dapat dijalin.

Leave a Reply

Your email address will not be published.