Skip to content

E-Sukan (Sukan elektronik) – Nota/ Isi/ Ranga Karangan

E-Sukan

Sukan elektronik atau e-sukan telah menjadi fenomena dalam kalangan masyarakat dunia, terutamanya golongan remaja. Di Malaysia, e-sukan merupakan antara bidang sukan yang baharu dan sedang berkembang.

Dahulu, masyarakat beranggapan bahawa sukan elektronik tidak mendatangkan faedah kerana permainan ini membuang masa dan melalaikan golongan muda sehingga mengabaikan pelajaran. Tambahan pula, permainan ini tidak menyihatkan badan kerana para pemain tidak melakukan pergerakan yang banyak berbanding permainan sukan tradisi. Namun begitu, persepsi negatif terhadap bidang ini seharusnya diubah memandangkan e-sukan telah diiktiraf pada peringkat global dan terbukti memberikan banyak faedah kepada para pemainnya.

Apa itu E-sukan? (E-sport)

E-sukan ialah satu bentuk sukan yang menggunakan medium elektronik, iaitu permainan video untuk bersaing dengan individu lain secara dalam talian dan dimainkan dengan penuh semangat kesukanan.

E-sukan telah berkembang di serata dunia dan menjadi sumber pendapatan yang lumayan. Di Malaysia, e-sukan semakin popular dan negara kita telah pun melahirkan atlet e-sukan yang berdaya saing pada peringkat antarabangsa. Dalam sesi sembang santai atlet e-sukan dengan peminat, pelbagai cerita dan rahsia kejayaan mereka berjaya dicungkil.

Kebaikan E-Sukan

– E-sukan melahirkan generasi kreatif.
– E-sukan menjana pendapatan.
– E-sukan dapat menambah pembangunan ilmu pengetahuan dan teknologi.
– E-sukan dapat meningkatkan kemahiran berkomunikasi.

Kemahiran kogniti dan berfikiran serta kreatif

Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa individu yang terlibat secara langsung dalam arena e-sukan mempunyai kemahiran kognitif yang tinggi kerana mereka mampu melakukan 400 pergerakan dalam masa seminit di atas papan kekunci. Bagi mereka yang sudah biasa bermain permainan video, pastinya mereka perlu berhadapan dengan pelbagai pilihan yang berbeza-beza untuk melepasi halangan atau memenuhi matlamat permainan video tersebut. Hal ini membuatkan para pemain mempunyai ketajaman minda untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan dan risiko sebelum membuat keputusan. Pemain e-sukan juga berkemahiran untuk menyelesaikan masalah dan berfikiran kolektif serta kreatif.

Revolusi Industri 4.0

Permainan video berkait rapat dengan perekaan grafik komputer, pengaturcaraan komputer, perisian baharu dan pembangunan perkakasan komputer yang lebih canggih. Hal ini secara tidak langsung menjadikan sukan ini sebagai platform untuk memacu negara ke arah yang lebih maju dalam mengharungi Revolusi Industri 4.0 yang berteraskan teknologi.

Sikap bertoleransi dan nilai kerjasama

Pertandingan e-sukan dianjurkan pada peringkat antarabangsa yang melibatkan pemain dari seluruh dunia yang berbeza agama, bangsa, budaya dan bahasa. Oleh hal yang demikian, secara tidak sedar, individu yang terlibat dalam bidang ini dapat mempelajari pelbagai budaya dan bahasa yang terdapat di seluruh dunia. Hal ini secara tidak langsung mengajar kita sikap bertoleransi antara satu sama lain dan menghargai setiap perbezaan yang ada di sekeliling kita. Sukan elektronik juga turut memupuk nilai kerjasama dan sikap tidak mudah berputus asa dalam mengharungi permainan kerana e-sukan memerlukan kerjasama yang erat antara ahli pasukan untuk memenangi sesuatu pertandingan.

Melalui e-sukan, para pemain dapat memperluas jaringan sosial para pemain, sehingga mempunyai kenalan yang berada di luar negara kerana setiap pemain perlu berinteraksi dengan pemain lain yang tidak diketahui latar belakang dan asal usul mereka untuk mendapatkan keserasian ketika bermain bersama-sama. Oleh itu, tidak hairanlah para pemain e-sukan ini mempunyai komuniti yang begitu besar.

Menambah baik kualiti penglihatan

Di samping itu, terdapat juga kajian yang menunjukkan bahawa pelibatan individu dalam permainan video dapat menambah baik kualiti penglihatan mereka. Kajian ini mendapati individu yang kerap bermain permainan video dapat meningkatkan kemahiran visual seperti mengesan beberapa objek pada satu-satu masa dan menajamkan penglihatan mereka.


Jenis Permainan E-Sukan

Multiplayer Online Battle Arena (MOBA).
MOBA ialah permainan dengan misi utama untuk menerobosi kubu pertahanan dan menghancurkan markas lawan. Selain kecekapan individu dan semangat kerja berpasukan, daya fikir yang tinggi diperlukan untuk memperteguh pola pemikiran dalam merangka strategi yang berkesan. Antara permainan yang tersenarai sebagai permainan yang paling digemari ialah Defense of the Ancients 2 (DOTA2).

Counter Strike (1.6 and Global Offensive).
Semasa pertandingan, dua pasukan yang terdiri daripada lima orang pemain akan berentap. Pasukan pertama yang memperoleh 16 mata akan dikira pemenang.

Fédération Internationale de Football Association 19 (FIFA 19).
FIFA berasaskan permainan bola speka , namun FIFA 19 mempunyai pelbagai mod permainan yang setiap satunya mempunyai ciri dan peraturan pertandingan yang berbeza.

Kriteria utama yang perlu ada pada atlet e-sukan?

Disiplin paling utama. Disiplin umpama akar tunjang. Yang kedua, amalkanlah gaya hidup sihat. Elakkan perkara yang menjejaskan kesihatan dan tumpuan seperti merokok. Yang ketiga ialah pendidikan.


Contoh Karangan: Faedah Bersukan

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You cannot copy content of this page